Sydney again - Reisverslag uit Sydney, Australië van Kimberley Happel - WaarBenJij.nu Sydney again - Reisverslag uit Sydney, Australië van Kimberley Happel - WaarBenJij.nu

Sydney again

Blijf op de hoogte en volg Kimberley

05 Januari 2013 | Australië, Sydney

In m’n vorige verslag heb ik jullie al verteld over de eerste paar dagen hier. Wat ik nog vergeten was is zaterdag. Op zaterdag zijn we gaan lopen naar de markt in Paddington. We zijn verder onze wijk ingelopen (Surry Hills) en daar hebben we op Bourke street bij ‘Bourke Bakery’ een ‘Famous pork fennel sausage roll’ gehaald. Daisy had dit in een boekje gelezen dat mensen tijdens de lunch echt tot om de hoek in de rij staan hiervoor. Nu was het zaakje ook zo klein dat er maar 4 mensen tegelijk binnen konden dus dat verklaart de rij ook wel een beetje, maar het was inderdaad erg lekker. Ook de rest zag er heel goed uit, tot aan de koffie toe. Daarna zijn we doorgelopen richting Paddington Market, dit is een markt met veel kraampjes met eigen gemaakte spullen. Wel op een goed niveau maar daar betaal je dan dus ook voor. We hebben de hele dag echt super veel gelopen, ook omdat we af en toe dachten ‘oh dat is maar een klein stukje’. ’s Avonds hebben we ons lekker verwent met een goede maaltijd in het hostel en een fles wijn 
Zondag zijn we naar de Blue Mountains gegaan, dit was erg mooi. We hadden dezelfde tour geboekt als waar de rest van mijn groep mee was gegaan in de eerste week dat we hier waren (happy coach). Om half 8 werden we opgehaald, het busje zat niet vol we waren met z’n twaalven, lekker klein groepje dus. De gids was een leuke enthousiaste gozer die veel vertelde en grapjes maakte. Eerst zijn we gestopt in een klein dorpje in de Blue Mountains waar we koffie of iets dergelijks konden halen. Daar hebben we de droogste Blue Berry muffin ooit op ;)))
Vanuit daar doorgereden naar Kings Tableland Lookout (the Rock) waar we de eerste foto’s konden maken van the Jamison Valley in de Mountains. Helaas waren de Blue Mountains niet zo blauw als dat ze kunnen zijn maar het was nog steeds prachtig. Hier hebben we een bushwalk van een uur gedaan, dit was best pittig. Later op de dag namelijk nog een en voelde mijn kuiten wel de volgende dag hoor.
Hierna hadden we een goed verzorgde lunch en begon het helaas een beetje te druppelen, maar we moesten toch een stukje rijden en tegen de tijd dat we weer uitstapten was het alweer droog. Hier kon je naar beneden lopen in ongeveer 45 min door een regenwoud, met de Katoomba Falls en uitzicht op The Three Sisters. We zijn met de senic ride terug omhoog gegaan, dit het steilste treintje ter wereld. Hierna nog ergens gestopt met een uitzicht en lekker teruggereden naar de stad.
Al met al een super mooie dag! Eenmaal terug in het hostel wilden we hier eten want zondag is ‘2 dollar burger night’!! 2 dollar, kan nooit veel zijn dachten wij. Maar weer een van de voordelen van dit hostel want voor 2 dollar konden we onze eigen burger samen stellen. Er lagen broodjes, sla, tomaat, saus, kaas en je kon kiezen uit kipfilet of gehaktburger. Echt super chill!!
Maandag de 24e hebben we het een beetje rustig aan gedaan. ’s Ochtends eerst geskypt met m’n lief want dat voelde alweer eeuwen geleden ;) Daarna lekker boodschappen voor kerst gedaan en ’s avonds naar Darling Harbour voor christmas carrols en vuurwerk. De liedjes hebben we gemist omdat het begon te regenen dus zijn we maar lekker uit eten gegaan. Op het terras waar we droog zaten hadden we perfect uitzicht op het vuurwerk.
Dinsdag was het kerst (hier hebben ze maar 1 dag), overdag wilden we naar Bondi beach, daar is een mooie wandeling. Helaas regende het heel de dag dus hebben we uiteindelijk maar in het hostel een dvdtje gekeken; The Holiday (voor nog een beetje kerstgevoel)
Rachel verblijft in een ander hostel maar was naar ons gekomen, starten we net de film komt Clark ineens voorbij lopen. Hij zat bij ons op de Whitsundays trip, echt super leuk dat je toch al vrij snel dus weer onverwachtst bekenden tegenkomt. Wij hadden voor ’s avonds lekkere hapjes zoals nootjes, nacho’s, kaasjes, brood en dip gehaald, uiteindelijk hebben we met Clark en Shell (Engels kamergenootje) al het eten gewoon in het midden gezet en ruim 2 uur zitten kletsen en snacken. Echt super gezellig en toch beetje kerstachtig want normaal eet je niet zo luxe als backpacker. Jullie 2e kerstdag was bij ons Boxing Day. De oorsprong hiervan is een beetje onduidelijk, zelfs op internet, maar het heeft iets te maken met werkgevers die hun werknemers kerstpakketten geven. Nu houdt het vooral in dat er heel veel sale is in de winkels en er staan echt rijen voor bepaalde zaken. Beetje zoals Black Friday in Amerika na Thanksgiving alleen loopt hier de sale langer door. Wij zijn dus ook op pad gegaan, uiteindelijk goed geslaagd voor een UGG tas (te zien op fb haha) met echt een goeie deal, dus helemaal happy!! Nee, hij past waarschijnlijk niet in m’n backpack (ik hoor jullie al denken) dus ik denk dat ik m’n tas (en nog wat spullen) opstuur naar Hans en Elwin en dan moet Ruben gewoon een iets grotere koffer meenemen zodat we ook mijn shit mee terug kunnen nemen hahahaha.
Eind van de middag hadden we met Shelly afgesproken in de Ierse pub voor een drankje met live muziek, was ook erg gezellig. ’s Avonds nog met pap en mam geprobeerd te skypen omdat oma er was. Internet was erg slecht, volgens mij nam het volledige hostel contact op met thuis. Skype lukte maar even, maar oma heeft in ieder geval gezien dat ik nog leef dus dat vond ze leuk.
Donderdag eerst lekker een beetje uitgeslapen, daarna weer met Ruben kunnen skypen, gelukkig werkte het nu wel. Overdag is het toch een stuk rustiger met skype aangezien iedereen in Europa dan slaapt behalve die gek van mij natuurlijk ;) Daarna zijn Daisy en ik op pad gegaan naar Cogee beach. We hebben trouwens een weekkaartje gekocht voor onbeperkt openbaar vervoer (incl de ferry) dus dat is erg handig. Vanaf Cogee beach is een boardwalk van ongeveer 1,5 uur naar Bondi beach. Wij hebben er zeker 2,5 uur over gedaan omdat we op elke hoek weer stopten om foto’s te maken haha. We waren pas rond 9 uur terug in het hostel, snel even wat lichts te eten gemaakt (de knoflookgamba’s die we eigenlijk voor kerst hadden, wat toast en een glaasje rose prosecco), verslagje bijwerken en naar bed. Ben gesloopt….

Vrijdag zijn we lekker een dagje naar Manly Beach geweest. Echt een veel leuker strand dan Bondi!! Heerlijk dagje in de zon gelegen, de stroming was erg sterk dus zwemmen was lastig. ’s Avonds ben ik maar eens een keer op stap gegaan met een aantal van het hostel, Rachel, Cato en Isabel nog opgezocht dus natuurlijk weer een dolle boel met veel drank. Zaterdag naar The Rocks; dit is echt de leukste wijk van Sydney! Ligt naast Circular Quay en het opera house en de brug. Veel historie en mooie plekjes. De markt was ook veel leuker dan vorige week in Paddington. Heb mezelf ingehouden hoor, alleen een puzzel gekocht op thuis in een lijst te plakken. (zit ook in het koffertje naar Hans en Elwin) We zijn daar tot ’s avonds gebleven omdat er om 18 uur een gratis tour was. Hier ontmoette ik een nieuwe Australische vriend (zie facebook). Een hele aardige oude man van een oude pub/eetcafé. Na de tour zijn we op uitnodiging nog een drankje gaan drinken bij hem en toen we weggingen kregen we allemaal ‘a kiss on the cheek’ 
Zondag weer een relax dagje shoppen in een Westfield shoppingmal in Bondi Junction. Leuk om rond te lopen en te neuzen maar eigenlijk niets gekocht. Misschien maar goed ook haha.
Maandag was oudjaarsdag, we hadden besloten om naar Macquarie’s point te gaan om vanaf daar uitzicht te hebben op het opera house en de brug. Er kon 17000 man in en we hadden geen idee hoe laat we er moesten zijn om een goed plekje te vinden. Het park ging om 10 uur open en we hoorden zondagavond al dat er al zeker duizend mensen zaten om daar te overnachten in de rij. Wij waren er om 8.15 en de rij was echt al flink. Gingen uiteindelijk met 8 man en een paar uur later voegden Rachel, Anoek, Daniel, Bavo en Marijn zich nog bij ons met een aantal nieuwe bekenden van hun en waren we zeker met 15 man. Het was erg leuk om die bende van de startgroep weer te zien. Natuurlijk grote lol gehad met die meiden, gek dat je op zo’n reis echt veel deelt en soms echt nieuwe vrienden vindt. Had niet verwacht dat er zoveel bomen zouden staan dus het uitzicht was niet helemaal tof. Het was ook echt enorm druk. Een paar jaar geleden was dit nog een wat onbekender plekje voor NYE maar nu wordt het overal aangeprijsd. Achteraf hoor je dan weer verhalen van die lucky bastards zoals Cato die op het laatste moment ergens anders weer een super plek hebben gevonden. Maar ach, het was een gezellig dag en iets wat je mee moet maken maar als ik oooit nog in Sydney ben met NYE dan spaar ik en ga ik echt voor een duurder kaartje met goed uitzicht zodat je ook niet de hele dag in een park hoef te zitten zweten om ’s avonds 12 minuten vuurwerk te zien (wat wel gaaf was) maar zonder countdown te zien.
Was ook wel raar om bijna 2 dagen met oud en nieuw bezig te zijn want eerst gingen wij, daarna (1 jan 10 uur ’s ochtends bij mij) gingen jullie en ’s avonds las ik op facebook dat Marianne en Niek ook eindelijk het nieuwe jaar in gingen in New York.
Had het emotioneel ook wel even moeilijk om dit ‘alleen’ te doen, heb op het moment suprême Rachel en Anoek wel om me heen gehad maar zat 1 januari niet lekker in m’n vel dus heb even een dagje voor me alleen genomen. ’s Avonds vierde Daisy haar verjaardag maar gelukkig met mensen die ze in de Westkust heeft leren kennen dus hoefde me niet schuldig te voelen om thuis te blijven. Ff pizzaatje gehaald met de meiden (lees Cato, Rachel en Anoek) en beetje gek gedaan. Heeft m’n humeur erg goed gedaan.
Woensdag 2 jan Daisy’s verjaardag samen gevierd, we zijn teruggegaan naar het winkelcentrum bij Bondi Junction voor een heerlijk taartje en koffie en daar een pedicure en manicure. We dachten laten we ons even verwennen en relaxen. Verwennen oke, maar relaxen zat er niet echt in hoor. Die Aziaten zijn net machines, die hele nagelstudio is een grote fabriek. Binnen 40 minuten stonden we geloof ik weer buiten en het ligt er maar net aan wie je hebt want bij Daisy werden andere en meer dingen gedaan dan bij mij. Er kwamen 2 Australische dames binnen die blijkbaar op ‘onze’ Aziaten wachtte en we hadden toch wel een beetje het gevoel dat we afgeraffeld werden.
Het was wat somber weer en daardoor niet zo warm dus ben om 18 uur even lekker gaan hardlopen. Daarna eten, inchecken en tas pakken. Gelukkig paste het allemaal. De meiden kwamen nog even gedag zeggen en toen was het bedtijd. Wilden ook dit verslag nog afmaken en posten maar het was alweer 1 uur dus vandaar dat ik dit nu in het vliegtuig onderweg naar Tasmanie doe. We landen rond 11.30 uur en zullen eerst met een shuttle busje ofzo Hobart in gaan op zoek naar een hostel. Vanaf morgen hebben we een auto gehuurd en gaan we linksom Tasmanie rondrijden. We hebben maar een week dus wordt echt keuzes maken. Gelukkig heeft Bavo ons goede adviezen gegeven. Ook wil ik zeker 2 nachten bij Loes logeren. Dit is familie die ik nog nooit gezien heb en verblijven in Coles Bay in het vakantiehuis, we mogen blijven zolang als we willen in deze week. Hoe tof is dat!!
Dus na Tasmanie komt m’n volgende verslag weer peeps!!

Cheers Mates

• 05 Januari 2013 - 10:20

Renee:

Klinkt allemaal weer erg leuk Kim.
    Veel plezier deze week..
    X

• 05 Januari 2013 - 13:58

Mam:

Deze keer maar even als 'mam' een berichtje. Al lees ik dan niet echs iets nieuws (toch goed, dat skypen hé!) Het blijft leuk om het allemaal nog eens na te lezen. Maar bovenal blij dat je je weer snel herpakt hebt, na het oud&nieuw 'off-moment'. En ik denk dat het goed is dat je weer op pad bent. LY

• 06 Januari 2013 - 11:46

Truus:

Hoi Kimberley,Eerst een heel gelukkig nieuwjaar toegewenst.
    Mooi verslag weer.Ja,de feestdagen zonder familie is anders.Maar Kim,dat komt ieder jaar weer terug.
    Maar in je uppie, een verre reis maken. Doe je niet elk jaar.Geniet nog van wat je allemaal ziet.En meemaakt.
    Groetjes Truus en Anderé.